Pàgines

dijous, 14 d’octubre del 2010

El blog action day, l'agua i els hotels


A quasi tots els hotels que he trepitjat els darrers anys he trobat un cartell similar al de la imatge a l'habitació. El seu objectiu és fomentar la "reutilització" (reuse) de les tovalloles. Si no vols que cada dia et canviïn les tovalloles usades per unes de netes, cal que les deixis penjades al seu lloc.

Res a dir-hi! Els petits gestos a favor del medi ambient són importants!

Ara bé, moltes vegades, després de trobar-te el cartellet o la tarja que et commina a SALVAR EL NOSTRE PLANETA i aprofitar les tovalloles més d'un dia, entres al quarto de bany i t'enfades.


T'enfades?
Sí, jo m'enfado perquè no hi ha cap de les mesures bàsiques que, sense interferir el confort de l'hoste, proporcionen grans estalvis d’aigua.
  • cisterna d'WC amb doble descàrrega (curta i llarga) o un sistema per interrompre-la
  • mescladors monocomandament d'aigua calenta i freda (no demano que siguin termoestàtiques!) al bany i/o dutxa, rentamans i bidet (si n'hi ha)
  • airejadors reductors de cabal en aixetes i dutxes
I per suposat, segur que l'hotel no disposa d'un sistema de tractament d'aigües grises que permeti l'aprofitament de l'aigua de bany i lavabo com a aigua de servei, és a dir per a usos que no requereixen que l'aigua sigui potable: vàter, neteja, reg, etc. (pot arribar a suposar un 35 per cent d'estalvi diari d'aigua potable!).
Algunes dades per fer-nos una idea
  • La instal·lació de vàters amb doble descàrrega (curta i llarga) o la instal·lació de sistemes d’interrupció de descàrrega poden assolir estalvis d’aigua de fins al 60%.
  • La instal·lació d’airejadors amb reductor de cabal en aixetes i dutxes proporciona un estalvi d’aigua que pot assolir el 50% o, el que és el mateix, una reducció del consum d'aigua d'uns 40 litres per pernoctació. I per donar un exemple concret, la instal·lació de limitadors de cabal en dutxes a una important cadena hotelera ha comportat una reducció del consum total d’aigua del 10%.
  • La reutilització d’aigües grises en un hotel pot generar un estalvi de fins a 60 litres diaris per pernoctació.
Gràcies per ajudar-nos a conservar el medi ambient?
Aquests hotels que no disposen de mesures bàsiques per a l’ús eficient de l’aigua vinculada a l'higiene personal, així com d'altres vinculades a la neteja i a la jardineria i piscina (si n'hi ha) traspassen la seva responsabilitat ambiental als seus hostes; practiquen el fariseisme ambiental.

La "culpa" és dels clients i clientes que fan una opció equivocada (deixen les tovalloles a terra o dins de la banyera); dels clients i clientes "insolidaris que no estimen la mare terra". Ells, els establiments, ja els han informat. És tot el que fan per al medi ambient: aparentar ser políticament correctes. La sostenibilitat no és un tema d'imatge!

Però sí que és un tema d'educació i foment de bones pràctiques. Els i les hostes són un actor important per assolir una correcta gestió ambiental. Per això, han d'estar informats no únicament de que el canvi de tovalloles només es farà quan ho demanin, sinó de la necessitat i la possibilitat de fer un ús responsable de l'aigua i l'energia. En aquest sentit és lloable la iniciativa del Gremi d'Hotels de Barcelona d'editar i distribuir als hotels associats de la ciutat un fullet adreçat als clients amb consells pràctics d'estalvi d'aigua per posar a totes les habitacions.

Deixaré per una altra ocasió escriure sobre mesures bàsiques per a l’ús eficient de l’aigua vinculades a la neteja i a la jardineria i piscina (si n'hi ha).



Lectores i lectors, sembla que vegi la cara d'estranyesa d'algunes de vosaltres. Ara, per què escrius sobre hotels i ús responsable de l'aigua, aquest bé tant i tant escàs. La resposta és múltiple.

Veureu, a través d'Ángeles Álvarez, vaig saber que avui, 15 d'octubre, se celebra el BLOG ACTION DAY, un esdeveniment anual que uneix a les persones de tot el món que vulguin escriure en el seu blog sobre un mateix tema. L'objectiu de la celebració és fomentar el coneixement del tema escollit i, sobretot, fomentar el debat global d'un assumpte que afecta tothom. Aquest any, el tema escollit és l'AIGUA.

Blog Action Day Agua from Actuable on Vimeo.

L'anomenada nova cultura de l'aigua és un assumpte que m'interessa molt i que, a la vegada, forma part de la meva feina. L'abastament d'aigua potable, el sanejament de les aigües residuals i la utilització de l'aigua regenerada, juntament amb la gestió i el tractament de residus, són competència de l'Entitat del Medi Ambient (EMSHTR) de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, on exerceixo de directora de comunicació.

Això explica perquè vaig decidir registrar EL MIRADOR DE LES DONES, al Blog Action Day 2010, comprometent-me a escriure un post.

I el motiu d'escriure sobre instal·lacions hoteleres i ús sostenible de l'aigua?
Primer vaig pensar que escriuria sobre el binomi aigua – dones. Desestimat aquest tema perquè hi ha molta i bona literatura sobre el binomi i que no podia aportar res de nou, davant meu s'obrien tots els camins relacionats amb l'aigua i l'àrea metropolitana de Barcelona. No m'era difícil i podia ser d'interès per a bastant gent (unes pràctiques ciutadanes molt responsables que col·loquen el consum d'aigua potable en menys de 110 litres/persona/dia; la regeneració d'aigües residuals depurades i el seu ús a l'agricultura o en la recàrrega d'aqüífers...). Però també ho he desestimat... em semblava que era com un perllongament de la feina.

Depuradora metropolitana del Baix Llobregat (Àrea Metropolitana de Barcelona)

Finalment, he decidit escriure la meva opinió sobre el canvi diari o no de tovalloles als hotels i altres mesures d'estalvi d'aigua en el sector hoteler. És veritat que m'enfado quan entro en una habitació d'hotel i veig la contradicció entre el cartell de marres i l'absència d'altres mesures. He aprofitat per a intentar explicar els motius. També és veritat que el turisme juga un paper clau en l'economia i que dins de la indústria turística, el sector hoteler n'és un dels principals exponents. Genera riquesa i ocupació però també importants impactes ambientals. El consum d’aigua dels hotels a una ciutat com Barcelonasignifica entre el 10% i el 15% del consum no domèstic, i es podria reduir fins al 8% si s’aconseguís un estalvi d’aigua entre un 25% i un 30% en el sector.

L'Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració de Turisme de Barcelona i el Gremi d'Hotels fa anys que treballen per a disminuir el consum d'aigua en el sector hoteler, amb resultats dispars. Preparant aquest article he trobat LA GUIA D'HOTELS MÉS SOSTENIBLES que podeu descarregar en aquest enllaç. La Guia, presentada el passat gener, està en català i castellà. Per cert, en el mateix enllaç trobareu altres guies d'educació ambiental que també us poden interessar.


2 comentaris:

Lola ha dit...

Ostras Anna.
Hace tiempo que no voy a hoteles pero cuando he ido si que procuro aprovechar las toallas y que no me las cambien diariamente. Es ridículo. En mi casa no lo hago, ¿por qué hacerlo en el hotel?

Pero no me había parado a pensar en las demás medidas, incluso algunas las desconocía. Habrá que empezar a ser "clienta incómoda" cuando veamos que no ponen en práctica alguna de las cosas que indicas.

Como siempre muchas gracias querida amiga.

MireiaSune ha dit...

Anna, tens tota la raó. He contestat el teu comentari al meu blog i aprofito per contestar aquí també. El fet és que els hotels tenen moltes mancances en quant a protecció del medi ambient. a més a més del consum d'aigua, importantíssim assumpte, haurien d'establir polítiques per reduir els residus. Els envasos dels sabonets, bastonets de les orelles, màquines afaitadores i els envasos del mini-bar s'haurien de gestionar adequadament. Al comentari del meu blog, he oblidat dir-te que l'hotel de Maldives, tot i la contradicció de engegar programes de protecció del medi ambient i canviar les tovalloles 2 cops al día, no disposava d'envasos individuals per les amenities. Així el sabó del cos, la crema, el xampú, etc, venien en pots de ceràmica amb dossificador. És una manera de reduir les caixetes de cartró i bossetes de plàstic dels sabonets i altres detalls.
El canvi està en mans dels clients que hi anem, no tinc cap dubte. Els viatgers som els que hem de demanar el canvi.
Una abraçada,